Pages

Friday 15 February 2013

Surver : Pendatang asing

Sudah sekian lama pokcik menghilang. Semua disebabkan kerja yang banyak. So, survey kali ini berkaitan dengan pendatang asing yang datang ke Malaysia "bagaikan cendawan tumbuh dicabut dan dijual di pasar malam".

1. Apa pendapat korang pasal kedatangan pekerja asing?
Komen pokcik : Pada awalnya, pokcik x berapa kisah sangat pasal isu ini. Sebab semua datang nak mencari rezeki untuk PIBG masing2. Pada akhirnya (ayat apo ni, ade awal akhir), pokcik pon rasa x boleh terima segolongan pendatang ni. Kenapa? Jeng3x..

2. Apakah yang akan berlaku jika pendatang asing semakin ramai bekerja di sini? 
Komen pokcik : Sebenarnya macam2 boleh berlaku. Korang sendiri pon boleh fikir. Pokcik just nak share apa yang pokcik rasa.


  • Naik turun mata wang negara. Pasal ni, pokcik malas nk explain. Pokcik bukan mata durian duitan.



  • Naik turun bilangan perempuan. Ops, sebenarnya, yang datang kebanyakan dari golongan adam. Ramai yang datang membujang, n pasang nawaitu nak kerja, tapi, korang sendiri leh tengok berapa ramai anak2 kacukan di Malaysia kini.



Bangnam style : Kacukan BANGla + vietNAM
  • Kalau dulu, kita leh kawal dorang ikut cara kita, tapi bukan sekarang. Dorang boleh bawa budaya n pengaruh yang lain. (Pokcik, smpi sekarang x boleh lupa kuah Dhal, sobab kerja di hotel bangla, dahsyat sungguh pengaruhnya)

3. Apa yang korang akan buat untuk membendung isu ini?

Terdapat pelbagai cara yang korang boleh lakukan.

Jikalau korang bos : Elakkan pengambilan warga asing walaupun penggajian dorang lebih murah.
Jikalau korang orang bawahan : Berkawan mengikut batasan. Jangan terlalu baik hati untuk memberi betis yang tidak gebu.
Jikalau korang ayam : Jangan LAYAN dorang. (jgn marah pokcik, sekadar bergurau, tiada kaitan dengan yang hidup atau mati)

Nota badan : Bekerjalah bersungguh2 seperti pekerja asing tapi jangan lupa diri. Bak kata pepatah Niki, "Just do it, not duit"




No comments:

Post a Comment

Jangan kutuk pokcik ye!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...